loading...

دنیای وب

برترین مطالب از سراسر وب و اینترنت

بازدید : 153
سه شنبه 12 اسفند 1399 زمان : 13:01

پیشینه درخشان فال حافظ به کی برمیگردد?

حافظ شیرازی یکی از شاعران بلند آوازه کشور میباشد که در طول عمر خود اشعار و غزل های زیادی را سروده است . این شاعر بلند آوازه کشور ما در هشتم هجری چشم به جهان گشوده است و نام پدر او بهاءالدین بوده ولی در مورد محل زندگی این شاعر بزرگ اختلافاتی وجود دارد و برخی معتقدند که خانواده او از اصفهان بوده و برخی معتقدند که او در کازرون به دنیا آمده و در نزدیکی دروازه شهر کازرون زندگی میکرده است.

فال حافظ

برخی حافظ شیرازی را به نام لسان الغیب و ترجمان الاسرار میشناسند. خواجه حافظ شیرازی رند میباشد چون عارفی است که در زمینه های مختلف اندیشه کرده و آنگاه به رندی رسیده است منظور از این گفته ها این است که حافظ شاعری بوده است که اعتقادات بسیار قوی داشته و همه چیز را بدون عیب میدانسته و معتقد بوده که تمام فلک بر اساس عدل پایه گذاری شده و آدمی همیشه باید خوش باشد که ظلم در هیچ زمینه ایی راه پیدا نکند. حافظ شیرازی در طول عمر خود قصیده ، رباعیات ، غزل سروده است اما بیشترین شهرت این شاعر معروف به خاطر غزل سرایی او میباشد چراکه حافظ در زمینه غزل سرایی به کمال رسیده بود و هرکسی نمیتوانست مانند او غزل سرایی کند.

امروزه دیوان حافظ شیرازی در میان مردم ایران بسیار معروف است و در شب یلدا به این کتاب تفنن میزنند ، در تمام دیوان حافظ علاوه بر غزل عاشقانه ،غزل های عرفانی هم موجود است . امروزه بسیاری هستند که به فال حافظ اعتقاد زیادی دارند و به عنوان یک لسان الغیب در موضوعات مهم به این کتاب متوسل میشوند.

روش صحیح گرفتن فال حافظ چگونه است؟

دیوان شعر خواجه حافظ شیرازی در میان ایرانیان معروف است و در بیشتر خانه ها یک دیوان اشعار حافظ موجود است و به آن تفنن میزنند البته گرفتن فال دیوان حافظ اصلی هم آداب خود را دارد که ما در اینجا برای شما این آداب را شرح میدهیم. بیشتر ایرانی ها برای گرفتن فال حافظ ابتدا کلماتی را میخوانند و یا حافظ را به چیزهایی که دوست دارد قسم میدهند که فال درست را به آنها نشان بدهد و در آخر انگشت خود را در میان صفحات دیوان قرار میدهند و دیوان حافظ را باز میکنند، اولین صفحه ایی که در سمت راست کتاب قرار دارد فال شخص میباشد. در صورتی که غزلی در سمت راست دیوان حافظ است مضمونی مثبت داشته باشد فال حافظ خوب است و در غیر اینصورت فال دیوان حافظ اصلی بد است و فرد باید در انجام کاری که به خاطر آن تفنن زده صبر کند تا نتایج بهتری را کسب کند. گرفتن فال حافظ در مراسم هایی نظیر خواستگاری، ازدواج ، عید نوروز، به دنیا آمدن فرزندان، شب یلدا مرسوم میباشد.

برای گرفتن فال حافظ باید چه شرایطی داشته باشیم؟

ایرانی ها برای خواجه حافظ شیرازی احترام زیادی قائل هستند و بسیاری از آنان معتقد هستند فردی که قصد دارد فال حافظ بگیرد باید دارای دلی صاف و بدون کینه باشد و همچنین افرادی که به فال حافظ اصلی اعتقاد زیادی ندارند و در فال گرفته شده اما و اگر بیاورند اصلا فال حافظ نگیرند و به این شاعر بزرگ بی احترامی نکند. برخی از ایرانی ها معتقدند افرادی که در دل خود کینه زیاد دارند فال حافظ آنها درست نمیباشد و فرد باید در هنگام گرفتن فال حافظ نیت خوبی داشته باشد.

فال حافظ

در هنگام گرفتن فال حافظ برای گرفتن نیت چه نکاتی را باید رعایت کنیم؟

برخی از افراد معتقد هستند که برای گرفتن فال حافظ فرد باید در ابتدا نیت خوب و پسندیده ایی داشته باشد و در مرحله بعد اگر فردی که قصد دارد فال حافظ بگیرد مسلمان باشد میتواند در ابتدا و بعد از گرفتن نیت سوره حمد را بخواند ولی اگر فرد مسلمان نبود میتواند اشعاری که در ابتدای گرفتن فال دیوان حافظ اصلی میخوانند ، بخواند و یا حافظ را با شاخه نبات قسم دهد.

چرا بعضی از افراد حافظ را به اسم لسان الغیب میشناسند؟

علت معروفیت این شاعر بزرگ و غزل سرای معروف به اسم لسان الغیب ماجرایی بود که بعد از مرگ او پیش آمد، پس از مرگ این شاعر بزرگ برخی از مردم برای عمل کردن با فتوای مفتی شهر شیراز قیام میکنند و اجازه نمیدهند که جسد خواجه حافظ شیرازی در مصلای شهر شیراز دفن شود چراکه مفتی شهر شیراز حافظ را به بی دینی و شرابخواری متهم کرده بود و اجازه نمیداد که کسی جسد حافظ را دفن کند اما برخی از افرادی که فرهیخته و دانشمند بودند با دفن حافظ در مکان دیگر مخالف بودند و اتهامات را رد میکردند و در میان بگو مگو های پیش آمده شخصی پیشنهاد میدهد که از کتاب خود حافظ برای از بین بردن جرو بحث های پیش آمده کمک بگیرند و به کتابش فال بزنند که همگی مردم این پیشنهاد را قبول میکنند و کتاب دیوان حافظ را به دست کودکی میدهند که فال حافظ را بگیرد و غزلی نمایان میشود که همگان در حیرت میروند و از آن روز به بعد حافظ شیرازی به لسان الغیب معروف شد و همگان سر افکنده به خانه های خود رفتند و جسد حافظ هم در آنجا به خاک سپرده شد. غزل نمایان شده به دین مضمون است :

عیب رندان مکن ای زاهد پاکیزه سرشت که گناه دگران بر تو نخواهند نوشت

من اگر نیکم و گر بد تو برو خود را باش هرکسی آن درود عاقبت کار که کشت

همه کس طالب یارند چه هشیار و چه مست همه جا خانه عشق است چه مسجد چه کنشت

برچسب ها فال ,
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
برترین مطالب از سراسر وب و اینترنت
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 87
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 4
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 36
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 5
  • بازدید ماه : 293
  • بازدید سال : 561
  • بازدید کلی : 9051
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه