loading...

دنیای وب

برترین مطالب از سراسر وب و اینترنت

بازدید : 34
دوشنبه 3 مهر 1402 زمان : 12:16

کود NPK: تعریف اصطلاحات، مزایا

هنگام باغبانی، نمی توانید از اصطلاح کود NPK اجتناب کنید. ما توضیح می دهیم که NPK به چه معناست، مزایای آن چیست و مثال هایی از برنامه ارائه می دهیم.

نیتروژن کود npk برای رشد:

هیچ چیز بدون نیتروژن رشد نمی کند – مطلقاً هیچ چیز. اگر مواد مغذی کافی باشد، گیاه شما سریعتر رشد می کند و رنگ سبز تیره زیبایی پیدا می کند. گیاه نه تنها به سمت بالا گسترش می یابد، بلکه سیستم ریشه نیز از بخش سالم نیتروژن بهره می برد. علاوه بر این، نیتروژن انعطاف‌پذیری را تقویت می‌کند و سبزه شما بهتر می‌تواند با یکی از مهمانی‌های باربیکیو کنار بیاید.

فسفر کود npk ، قهرمان ریشه:

فسفر به ویژه برای تشکیل ریشه ضروری است. با ریشه های قوی، گیاه ها سایر مواد مغذی مهم را نیز به طور موثرتری از خاک می گیرند. به همین دلیل است که فسفر برای گیاهان جوان اهمیت ویژه ای دارد. برخی از خاک های لومی و رسی به طور طبیعی حاوی مقدار زیادی فسفر هستند. در شنی ها تقریباً وجود ندارد.

پتاسیم کود npk برای سلول های قوی:

پتاسیم دیواره های سلولی سالم و انتقال آب و کربوهیدرات ها را بهبود می بخشد. این امر باعث افزایش انعطاف پذیری گیاه نیز می شود. اگر سبزه به اندازه کافی پتاسیم دریافت کند، مقاوم می شود. این به لطف نمک های پتاسیم است که مقاومت در برابر سرما را تقویت می کند. گیاه ها همچنین در مقاومت در برابر بیماری ها و قارچ ها بهتر هستند.

پتاسیم برای تنظیم تعادل آب کل گیاه استفاده می شود.

اما این همه ماجرا نیست: پتاسیم از فعالیت بسیاری از آنزیم ها پشتیبانی می کند و بنابراین بر متابولیسم گیاه نیز تأثیر می گذارد. یک مثال خوب کمک به تشکیل دیواره های سلولی است که در نتیجه گیاه در برابر حمله قارچ ها و حشرات مکنده پایدارتر و مقاوم تر است.

اما به کودهای NPK برگردیم: اگر بسته بندی کود npk را ببینید تعدادی اعداد در یک ردیف وجود دارد که با خط تیره از هم جدا شده اند. به عنوان مثال، کود جهانی ارگانیک (20-20-20) شوک را خواهید یافت. این سه عدد نشان می دهد که چه درصدی از مواد مغذی در کود مربوطه وجود دارد. گاهی اوقات بیش از سه عدد پشت سر هم وجود دارد. با این حال، ترتیبی که عناصر غذایی در آن داده می شود همیشه یکسان است: N – P – K (+ Mg , + S) که در آن Mg و S مخفف منیزیم و گوگرد هستند، دو عنصر درشت مغذی بسیار مهم. کود جهانی شوک حاوی 20 درصد ترکیبات نیتروژن، 20 درصد ترکیبات فسفر و 20 درصد ترکیبات پتاسیم است. ما در اینجا عمداً آن را “کود کامل” می نامیم، زیرا ماده مغذی گیاه در کود npk ، البته به شکل عنصر نیست، بلکه در یک ترکیب شیمیایی متفاوت است.

خلاصه ای از اهمیت کود NPK

حروف N، P و K نشان دهنده نیتروژن ، فسفر و پتاسیم هستند که سه عنصر اصلی در گیاهان هستند.
برچسب گذاری کودها همیشه به شکل کلی است: N – P – K
پس از N – P – K عناصر دیگری مانند منیزیم (منیزیم) و S (گوگرد) نامگذاری شده اند.

کدام کودهای NPK وجود دارد؟

در کود NPK ، می توان بین کودهای معدنی، آلی و آلی معدنی تمایز قائل شد. در زیر به طور مختصر انواع مربوطه را شرح می دهیم.

کودهای معدنی: ماده مغذی گیاهی در این کودها به صورت خالص و معدنی به صورت «نمک مغذی» وجود دارد. بسیاری از کودهای معدنی به گونه ای پوشش داده می شوند که ساختار کریستالی آن دیگر قابل مشاهده نباشد. مواد خام از ذخایر فسیلی استخراج می شود. بنابراین آنها مستقیماً به یک منشا ارگانیک باز نمی گردند.

کودهای معدنی منشا مستقیم آلی ندارند.

کودهای آلی: ماده مغذی گیاه به عنوان بخشی از یک ترکیب آلی وجود دارد. قبل از اینکه توسط ریشه جذب شود، باید توسط گیاه یا خاک از ساختارهای آلی آزاد شود. بسیاری از واکنش های شیمیایی در خاک و به ویژه در ناحیه ریشه در این فرآیند نقش دارند. کمی بیشتر طول می کشد تا مواد مغذی در دسترس گیاهان قرار گیرند. هوموس را می توان از مواد آلی موجود در آن تشکیل داد.

کودهای آلی – معدنی: در این کودها از هر دو ترکیب معدنی و آلی استفاده می شود. گاهی اوقات نیز ترکیبات مختلف برای یک عنصر مغذی واحد. هدف از این کار استفاده از سرعت های مختلف عمل و خواص ترکیبات است.

علاوه بر این، کود npk به صورت مایع و جامد موجود هستند. کودهای مایع حاوی مواد مغذی به صورت محلول هستند و بنابراین بلافاصله در دسترس هستند. بنابراین آنها باید در دوزهای کوچک اما بیشتر (حدود هر دو هفته) استفاده شوند. برخی از کودهای جامد را می توان در آب حل کرد و باعث می شود سریعتر در دسترس باشند. بیشتر کودهای NPK برای باغبانی سرگرمی به شکل مایع در دسترس هستند.

خرید و قیمت کود npk

برای خرید کود npk می توانید از بخش بالای این صفحه محصول مورد نظر خود را انتخاب و بعد از مقایسه قیمت کود npk ، وارد صفحه محصول شوید و پس از مطالعه ویژگی های کامل محصول و انتخاب کود npk مورد نظر ، اقدام به خرید به صورت آنلاین نمایید. خرید های شما در همان روز پردازش و طی 24 ساعت در هرجای ایران باشید توسط باربری بدست شما خواهد رسید.

منبع : آل کیوان

برچسب ها کود , کود کشاورزی ,
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
برترین مطالب از سراسر وب و اینترنت
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 87
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 10
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 4
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 23
  • بازدید ماه : 243
  • بازدید سال : 511
  • بازدید کلی : 9001
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه