loading...

دنیای وب

برترین مطالب از سراسر وب و اینترنت

بازدید : 57
دوشنبه 10 آبان 1400 زمان : 11:22

آشنایی با خدمات شبکه و انواع آن

در دنیای امروز، شبکه یکی از مهم ترین بخش های سازمان های مختلف به شمار می رود و به یک عنصر جذایی ناپذیر سازمان تبدیل شده است. هدف اصلی از ایجاد شبکه، استفاده از منابع و اطلاعات به صورت مشترک می باشد. اطلاعات در شبکه به صورت طبقه بندی شده ارائه می شوند و تمام داده ها به صورت به روز شده در اختیار کاربران شبکه قرار خواهند گرفت. همچنین ویژگی مهم دیگر شبکه این است که اطلاعات و داده ها با سرعت بسیار بیشتری در بین کاربران رد و بدل خواهند شد.

شبکه های کامپیوتری نقش بسیار مهمی در مجموعه ها و کسب و کارهای مختلف دارند؛ چرا که تمام اطلاعات این سازمان ها روی شبکه ثبت شده و با اعضا به اشتراک گذاشته می شود. به همین دلیل نگهداری صحیح و اصولی از این شبکه ها روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند.اشتباه بسیاری از شرکت ها این است که به اصول و زیرساخت های شبکه و ای تی توجه نمی کنند؛ همین موضوع در موارد بسیاری باعث شده هزینه های متعددی به شرکت های مختلف وارد شود و یا اینکه این سازمان ها اطلاعات و داده های مهمی را از دست داده اند.راه اندازی غیراصولی شبکه به مواردی مثل از دست دادن ناگهانی داده ها و اطلاعات سازمان، از کار افتادن سیستم ها و اتلاف وقت کارکنان، و بسیاری مشکلات دیگر منجر خواهد شد.در ایران شرکت های زیادی در زمینه خدمات شبکه فعالیت دارند و خدماتی مثل پشتیبانی از شبکه های کامپیوتری، طراحی شبکه ها، مشاوره در خصوص شبکه، نصب و راه اندازی سخت افزار ها و نرم افزار های شبکه و... را به کاربران ارائه می دهند. به همین دلیل می توانند به شما کمک کنند که شبکه ای با زیرساخت مناسب و اصولی داشته باشید و مشکلات و خسارت های جبران ناپذیری برایتان پیش نیاید. در ادامه مطالب با معرفی بیشتر این موضوع همراه ما باشید.

اهمیت استفاده از انواع خدمات شبکه

خدمات شبکه عبارت است از انجام هر نوع فعالیت نرم افزاری و یا سخت افزاری که شرکت های مربوطه برای راه اندازی، پیکربندی و یا عیب یابی شبکه های کامپیوتری کسب و کارهای مختلف انجام می دهند. همانطور که گفتیم، در کشور ایران شرکت های زیادی به ارائه خدمات شبکه می پردازند و خوشبختانه از این نظر مشکلی نداریم.در حال حاضر به علت گسترده تر شدن دایره ارتباطات، استفاده از انواع خدمات شبکه باعث می شود که افراد یک مجموعه دسترسی راحت تری به شبکه داشته باشند و در واقع با این کار به میزان قابل توجهی در زمان صرفه جویی می شود. به همین دلیل کارکنان مجموعه بدون هیچ دغدغه ای تمام تمرکز خود را روی وظایفشان منعطف می کنند.

خدمات شبکه

آشنایی با انواع خدمات شبکه

شرکت های معتبر خدمات شبکه را از همان مراحل ابتدایی کار به عهده گرفته و تا مراحل پایانی کار همراه مشتریان خود هستند. به زبان ساده تر، یک شرکت خوب تمام خدمات شبکه را از صفر تا صد انجام خواهد داد. برخی از مهم ترین خدماتی که توسط این شرکت ها انجام می شود شامل موارد زیر است:

1 – خدمات ارائه مشاوره در رابطه با شبکه

همانطور که می دانید، امروزه اکثر کسب و کارهای بزرگ و کوچک، و همچنین اداره ها و سازمان های مختلف از شبکه استفاده می کنند. بدیهی است که تمام این سازمان ها با مباحث و موضوعات آی تی آشنایی ندارند و ممکن است نتوانند به خوبی یک شبکه را راه اندازی کنند. از طرفی دیگر، رشد فناوری و ارتقای تجهیزات انقدر سریع اتفاق می افتد که بیشتر مدیران و صاحبان کسب و کارهای مختلف فرصت هماهنگ شدن با شرایط جدید را پیدا نمی کنند. در چنین مواردی نیاز به مشاوره توسط افراد متخصص به خوبی خود را نشان می دهد.

بنابراین می توان گفت اولین مرحله قبل از راه اندازی یک شبکه، مشاوره با کارشناسان مربوطه می باشد. به این ترتیب سازمان ها اطلاعاتی در خصوص زیرساخت های شبکه، راهکار های لازم برای بهبود شبکه، هزینه های مربوطه و... کسب خواهند کرد. البته این مشاوره ها فقط برای قبل از پیاده سازی شبکه نیست، بلکه برای تامین امنیت و یا توسعه دادن شبکه هم می توان از شرکت های خدماتی مشاوره گرفت.مشاوره اغلب در یک جلسه انجام می شود که هم می تواند به صورت تلفنی یا آنلاین باشد، و هم می تواند به صورت حضوری برگزار شود. در جلسه مشاوره، مدیران باید تمام نیاز های خود را بازگو کرده و سپس مشاورین با توجه به این نیاز ها و تجزیه و تحلیل شرایط سازمان، به آن ها کمک می کنند بهترین شبکه را راه اندازی کنند و یا بهره وری شبکه موجود را بهبود ببخشند.

نیاز به مشاوره برای تمام کسب و کار ها حس می شود و فقط مختص سازمان هایی نمی شود که حوزه فعالیتشان مرتبط با آی تی باشد.اگر بخواهیم مزایای مشاوره را جمع بندی کنیم، باید بگوییم که این مشاوره ها باعث صرفه جویی در زمان و هزینه، استمرار حیات و فعالیت های یک کسب و کار، افزایش و بهبود بهره وری سازمان، حفظ امنیت داده ها و... خواهد شد.

2 – خدمات پسیو شبکه

این خدمات شبکه در رابطه با زیرساخت های شبکه، و تجهیزات و سخت افزارهای لازم برای راه اندازی یک شبکه و یا ارتقای آن می باشد. بعضی از مهم ترین خدماتی که شرکت های مربوطه در این خصوص ارائه می دهند شامل موارد زیر است:

- طراحی و پیاده سازی شبکه های مختلف، با توجه به نیازهای سازمان. انواع شبکه می تواند شامل کابلی و یا بی سیم باشد.

- طراحی و پیاده سازی اتاق مانیتورینگ و اتاق سرور

- انجام کابل کشی های لازم و نصب تجهیزات برق

- راه اندازی خطوط تلفن در صورت نیاز، و اجرای کابل کشی های مربوط به تلفن

- نصب تجهیزات سخت افزاری مثل روتر ، سوئیچ شبکه و...

- نصب دوربین های مداربسته و تجهیزات امنیتی، و همچنین سیستم های مربوط به مانیتورینگ و یا تشخیص هویت

- نصب تجهیزاتی مانند سیستم های ضد حریق و... برای اطمینان از امنیت اتاق سرور

- نصب سیستم تهویه مناسب و سیستم های گرمایشی و سرمایشی

- و....

خدمات شبکه

پس می توان نتیجه گرفت به نصب هر گونه تجهیزات سخت افزاری اصطلاحا خدمات پسیو شبکه گفته می شود.

3 – خدمات اکتیو شبکه

این دسته از خدمات شبکه کاملا برعکس مورد قبلی بوده و شامل خدماتی در بخش نرم افزاری شبکه می باشد. برخی از مهم ترین خدمات نرم افزاری و سرویس های شبکه عبارتند از:

- نصب و راه اندازی ویندوز سرور و پیکربندی آن

- پیکربندی و راه اندازی تجهیزاتی مانند روتر، سوئیچ و ...

- نصب و راه اندازی سرویس های ضروری و مهم شبکه مانند سرویس های DNS، Active Directory، DHCP و سایر سرویس هایی که شبکه به آن ها نیاز دارد.

- نصب نرم افزار ها و برنامه هایی که برای کنترل و مدیریت شبکه، و یا برای مانیتورینگ شبکه مورد نیاز می باشند.

- اجرای اتوماسیون های اداری

- نصب نرم افزار های اساسی برای حفظ امنیت داده ها، مثل نرم افزارهای مربوط به پشتیبان گیری

- نصب نرم افزار های امنیتی و فایروال ها

- نصب نرم افزار های حسابداری و مالی

- نصب نرم افزارهای برقراری ارتباط مثل اسکایپ

- و...

خدمات اکتیو شبکه به سازمان ها کمک می کند که شبکه ای هدفمند و اصولی طراحی کنند.

به طور کلی باید بگوییم خدمات اکتیو شبکه به دنبال خدمات پسیو انجام می شود و به گونه ای مکمل آن ها می باشد. یعنی در ابتدا تجهیزات سخت افزاری شبکه اجرا شده و سپس نرم افزارهای مربوطه روی آن ها نصب می شود.

خدمات شبکه

4 – خدمات مربوط به پشتیبانی نرم افزاری شبکه

پشتیبانی نرم افزاری شبکه، همان گونه که از نامش پیداست، برای بهبود عملکرد بخش اکتیو شبکه به کار می رود. در واقع این دسته از خدمات، شامل نگهداری و پشتیبانی از اطلاعات و داده ها، و یا نرم افزارهایی است که در شبکه نصب شده اند. یکی از مهم ترین خدمات پشتیبانی، بکاپ گرفتن از داده های شبکه می باشد. به این ترتیب از حذف ناخواسته اطلاعات و داده های مهم و ارزشمند سازمان جلوگیری خواهد شد.

بخشی از مهم ترین خدمات پشتیبانی نرم افزاری شبکه به شرح زیر می باشند:

- به روز رسانی های مربوط به ویندوز سرور

- ارتقای نرم افزارهایی که قبلا نصب شده اند

- شناسایی مشکل نرم افزار ها و تلاش برای برطرف نمودن خطاهای سیستم

- کنترل و نظارت بر عملکرد سیستم های امنیتی و ایمنی

- و...

5 – خدمات مربوط به پشتیبانی سخت افزاری شبکه

این دسته از خدمات شبکه در رابطه با نگهداری و پشتیبانی از تجهیزات سخت افزاری، و یا بهتر است بگوییم کنترل و رفع عیب خدمات پسیو شبکه می باشد. در واقع این دسته از خدمات برای جلوگیری از خرابی تجهیزات شبکه و همچنین رفع ایرادات به وجود آمده در سخت افزار شبکه ارائه می شوند. به کمک این خدمات شبکه از آسیب های جدی و خسارت های بزرگ در امان می ماند.

برخی از مهم ترین خدمات پشتیبانی سخت افزاری شامل موارد زیر می باشد:

- کنترل و بررسی تجهیزات شبکه به صورت مرتب و در بازه های زمانی مشخص

- ارتقای سخت افزار ها و تجهیزات شبکه در صورت لزوم

- برطرف کردن و تعمیر ایرادات و خرابی های تجهیزات

- پشتیبانی و بازدید از تجهیزات مهم شبکه مثل سوئیچ ها وروتر ها

- بررسی مرتب کابل ها و اتصالات شبکه

- و...

به این ترتیب با این خدمات شما یک شبکه ی اصولی و مطمئن با عملکردی بی نظیر خواهید داشت!

برچسب ها شبکه ,
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
برترین مطالب از سراسر وب و اینترنت
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 88
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 51
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 5
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 77
  • بازدید ماه : 125
  • بازدید سال : 699
  • بازدید کلی : 9189
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه