loading...

دنیای وب

برترین مطالب از سراسر وب و اینترنت

بازدید : 54
يکشنبه 20 تير 1400 زمان : 11:39

نقد و بررسی کامل محصولات مختلف استوریج و ذخیره ساز HPE

همانطور که می دانید امروزه شبکه های کامپیوتری روزبه روز درحال توسعه و گسترش هستند، یکی از ابزارهای مهم که در این میان اهمیت بسیار زیادی دارد ذخیره ساز است، اگر دوست دارید در خصوص ذخیره سازها اطلاعات خود را افزایش دهید پس با ما همراه باشید چرا که قصد داریم راجع به استوریج و ذخیره ساز HPE صحبت کنیم.

ذخیره ساز HPE چیست؟

پیش از این که بخواهیم به نقد و بررسی ذخیره سازهای HPE بپردازیم بهتر است ابتدا مختصر توضیحی راجع به خود ذخیره ساز داشته باشیم تا آن دسته از کاربرانی که در این باره اطلاعات کافی ندارند به خوبی با آن آشنا شوند.ازتسمیه ی آن های می توان فهمید که چه کاری انجام می دهند، ذخیره سازها به سیستم ها متصل می شوند تا اطلاعات را در حجم وسیع ذخیره سازی کند، با توجه به پیشرفت هایی که امروزه در تمامی زمینه ها وجود دارد، ذخیره سازی اطلاعات از اهمیت ویژه ای برخوردار است. کمپانی های بسیار زیادی وجود دارند که به تولید محصولات مختلف ذخیره ساز HPE می پردازند یکی از آن ها کمپانی HPE است.

ذخیره سازها به چند دسته تقسیم می شوند؟

به طور کلی ذخیره سازها به دو دسته ی درون سیستم و بیرون سیستم تقسیم می شوند که هر یک ویژگی های خاص خود را دارند و توضیح آن ها بدین شرح است:

- ذخیره سازهای درون سیستم یا داخلی

هر وسیله ای که قدرت پردازش داشته باشد دارای ذخیره ساز داخلی است، گوشی های هوشمند، ماشین حساب ها، کامپیوترهای خانگی و سایر سیستم های پردازنده اطلاعات از جمله این موارد به شمار می آیند.

- ذخیره سازهای بیرونی

نوع دیگری از ذخیره سازها وجود دارند که در داخل دستگاه تعبیه نشده اند و به دو دسته تقسیم می شوند که عبارتند از:

- دستگاه‌های ذخیره ساز مبتنی بر TAPE

- دستگاه‌های ذخیره ساز مبتنی بر هارد درایو

شرکت HPE دستگاه های ذخیره سازی که مبتنی بر درایو هستند را در سه نوع مختلف طراحی و تولید می کند:

- (SAN) Storage Area Network

- (NAS) Network Attached Storage

- (DAS) Direct Attached Storage

کارایی انواع مختلف ذخیره ساز HPE چگونه است؟

همانطور که گفتیم ذخیره ساز HPE تنها به مورد خاص تلقی نمی شود و در انواع گوناگون ساخته می شوند توضیح هر یک از آن ها بدین شرح است:

- Tape

این نوع از ذخیره ساز HPE می تواند حجم زیادی از اطلاعات را در خود ذخیره کند، نحوه ی ذخیره اطلاعات به حالت فشرده ای از فضای Tape است، از این نوع ذخیره ساز معمولا در مواردی که به صورت روزانه نیاز به آن می باشد استفاده نمی شود بلکه برای بایگانی و آرشیو ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد

- NAS

عملکرد NAS ها معمولا به شکل سرور است. راهکارهای استفاده شده در آن ها از شبکه های TCP/IP بوده که مانند اترنت مورد استفاده قرار می گیرند. ذخیره ساز NAS بیشتر برای به اشتراک گذاری فایل ها و بک آپ گیری ها کاربرد دارد. مزیت آن ها این است که در نقل و انتقال داده ها و فایل ها با سرعت زیادی عمل می کنند، البته نوع دیگر و پیشرفته تر با سرعت بسیار بالاتری نیز وجود دارد که جز ذخیره سازهای HPE به شمار می آید.

با این حال مقیاس پذیری NAS پائین است یعنی از لحاظ عملکردی به شبکه وابسته است. اما با این حال قیمت مقرون به صرفه ای دارد. با توجه به جمع بندی هایی که در خصوص این نوع از ذخیره ساز شد می توان گفت که NAS هم نوعی ذخیره ساز و هم یک سرور برای استفاده در شبکه است.

- SAN

SAN هم نوع دیگری از ذخیره ساز است با این تفاوت که پیچیدگی زیادی داشته و بسیار پیشرفته تر از سایر ذخیره سازهایی است که تاکنون معرفی کرده ایم. اما از آن جایی که در آن از تجهیزات خاصی استفاده می شود معمولا قیمت بسیار بالایی دارد. عملکرد آن کاملا متفاوت است بدین شکل که توسط یک کابل فیبر نوری یا iscsi به شبکه متصل می شود، کاربران نیز می توانند به بلوک داده ها دسترسی داشته باشند این در حالیست که در نمونه های قبلی آن ها تنها به فایل ها دسترسی داشتند. مدیریت SAN به صورت متمرکز است، از دیگر ویژگی های آن می توان به دارا بودن افزونگی، ضریب اطمینان بالاتر، مقیاس پذیری بهتر و مستقل بودن از شبکه اشاره کرد.

- DAS

و اما آخرین مورد از سیستم ذخیره سازهای HPE مربوط به DAS است، این نوع از ذخیره ساز به طور مستقیم به کامپیوتر یا سرور اتصال پیدا می کند، به بیان دیگر این که کنترل سخت افزاری آن با سرور یا استوریج بوده و جز بخشی از شبکه ذخیره سازی به شمار نمی آید، ممکن است با خود بگوئید که این ذخیره ساز چه زمانی مورد استفاده قرار می گیرد یا اصلا می تواند کاربرد آن چنان مفیدی داشته باشد؟ لازم است بدانید که هر گاه حجم داده های موجود بیش از شیارهای هارد روی سرور باشد از این نوع ذخیره ساز ها استفاده می شود. در واقع با اضافه کردن آن ها به گونه ای می توان تعداد هاردهایی که تحت مدیروی سرور هستند را افزایش داد. همانطور که می دانید ارتباط حافظه با تجهیزات دیگری که در شبکه وجود دارد از طریق سرور صورت می گیرد پس می توان گفت که وجود DAS در این جا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از جمله اقداماتی که سطح دسترسی آن ها به اصطلاح Block Level است می توان به فرمت، نوشتن، خواندن اطلاعات توسط سرور اشاره کرد.

جالب است بدانید در میان تمامی ذخیره ساز هایی که به آن ها اشاره کردیم مدیران آتی ها معمولا در انتخاب NAS و SAN بر سر دو راهی قرار می گیرند زیرا از میان تمامی ذخیره سازها این دو مورد بیشترین کارایی را دارند.

برچسب ها تجهیزات شبکه ,
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
برترین مطالب از سراسر وب و اینترنت
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 87
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 20
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 18
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 52
  • بازدید ماه : 272
  • بازدید سال : 540
  • بازدید کلی : 9030
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    لینک های ویژه